Er dine øjne digitalt overanstrengte?

 

Lær dine øjne at læse en skærm korrekt - undgå træthed og hovedpine.

Det er ingen nyhed, at vi tilbringer flere og flere af vores vågne timer foran digitale skærme. Desværre betaler vores øjne en høj pris for vores nye digitale hverdag. Bare få timers skærmbrug om dagen øger nemlig risikoen for ”digital overanstrengelse af øjnene”; noget der giver tørre og irriterede øjne, træthed og hovedpine. 70 pct. af befolkningen oplever det – og særlige ungdommen er udsat. Heldigvis kan man med et par enkle huskeregler afhjælpe generne. Hos SEERUP Optics kan man desuden få både briller og kontaktlinser, som med en ny glasteknologi er tilpasset vores digitale livsstil.

 

Fra vækkeuret ringer om morgenen, til vi går i seng om aftenen, bruger vi rigtig mange timer foran digitale skærme – computere, smartphones, tablets osv. For de mange, der tilbringer hele arbejdsdagen foran en skæm, løber timerne hurtigt op, og det kan give problemer. Vi risikerer nemlig såkaldt ”digital overanstrengelse af øjnene”, for vores øjne er slet ikke skabt til den type aktivitet:

- Det svarer egentligt til at sende øjnene på overarbejde, og det gør vi altså i mange timer hver dag. Faktisk skal der kun et par timers skærmkiggeri om dagen til, før man oplever symptomer som tørre og irriterede øjne, rødmen, træthed og hovedpine. De små pixelerede bogstaver og lyset fra skærmen trætter vores øjne, men i stedet for at give dem en pause, spænder vi ekstra i øjnene eller rykker lidt tættere på skærmen, og det forværrer bare generne, forklarer Mads Seerup fra SEERUP Optics.

 

Træthed og hovedpine kan være generende i hverdagen, men det er ikke farligt i sig selv. Det kan det dog blive på sigt:

- Det blåviolette skærmlys er skadeligt for øjnene og kan være med til at fremprovokere øjenforkalkning – dvs. for tidlig aldring af øjnene. Og i takt med, at vi tilbringer flere og flere timer foran skærmen, udsætter vi groft sagt også vores øjne for øget risiko, fortæller Mads Seerup fra SEERUP Optics.

 

Ungdommen er særligt udsat

De fleste kender til generne fra massiv skærmbrug. Undersøgelser viser, at symptomerne på digital overanstrengelse af øjnene er velkendte i hverdagen for 70 pct. af alle voksne over 18 år. Jf. undersøgelser foretaget af Cooper Vision.

 

I en særligt udsat gruppe finder vi de unge mellem 18-29 år. Halvdelen af dem tilbringer nemlig ni timer eller mere om dagen foran skærmen. At tallet er så højt blandt denne gruppe, giver god mening, når man tager ungdommens kærlighed til digitale aktiviteter – lige fra sociale medier til intens gaming – i betragtning.

 

 

Nye glas kan filtrere det blå lys væk

 

Heldigvis er der hjælpe at hente i en helt ny brilletype, som takket være en innovativ glasteknologi sørger for beskyttelse af øjnene:

- Glassene i de nye briller er særligt udviklet til at filtrere det skadelige blå lys fra skærmene væk. Kombinationen af glassenes overfladebehandling og styrke modvirker samtidig overanstrengelse, fordi det understøtter øjets fokusering, så kontrasterne i billedet forbedres, og øjet dermed slapper mere af, forklarer Mads Seerup og tilføjer, at man kan få kontaktlinser med de samme egenskaber, så også kontaktlinsebrugere kan få glæde af den nye teknologi. Derfor opfordrer han særligt folk, der bruger mange timer foran skærmen til hverdag – og derfor er særligt udsatte – til at gå efter denne type briller eller kontaktlinser.

 

Blink til din skærm og undgå gener

 

Man behøver dog ikke investere i nye briller eller kontaktlinser for at afhjælpe problemet. Med få enkle, gode skærmvaner kan man gøre meget for selv at modhjælpe problemerne:

- En af de væsentligste grunde til, at øjnene bliver tørre og trætte, er, at vi helt automatisk blinker mindre, når vi kigger ind i en skærm, og det nedsætter øjets tåreproduktion. Et helt simpelt råd er derfor at huske at blinke, når man sidder foran skærmen, ligesom det er vigtigt at give øjet små pauser fra skærmen, slutter Mads Seerup.

 

SEERUP Optics gode råd til at undgå overanstrengte øjne.

 

Giv øjnene en pause fra skærmen – et enkelt minut, hvor du kigger ud af vinduet eller på et fjernt punkt gør en stor forskel.

Justér skrifttypen på skærmen – kniber man øjnene sammen for at læse skriften, forværrer man bare generne.

Undgå at sidde med øjnene helt oppe i skærmen – det er en fælde, vi nemt falder i, fordi vi bruger tablets og smartphones så meget.

Husk at blinke – vi har en tendens til at blinke mindre, når vi kigger ind i en skærm. Det nedsætter tåreproduktionen og giver tørre øjne.

Brug øjendråber mod tørre øjne – der findes mange gode præparater på markedet, der lindrer tørre øjne, spørg evt. din lokale optiker til råds.