SEERUP Optics forhandler Ray-Ban solbriller

Solbriller fra Ray-Ban hos SEERUP Optics

OM RAY-BAN BRILLER


Historien om Ray-Ban Aviator går tilbage til 1930'erne, da nye flytyper gjorde det muligt at flyve højere og længere. Piloter fra den amerikanske hær begyndte at rapporterer, at blænding fra solen gav dem hovedpine og højdesyge. I 1929 spurgte generalløjtnant John MacCready det New York basserede firma Bausch & Lomb, som var kendte indefor medicinsk udstyr. Om de kunne skabe en solbriller til piloterne, der kunne reducere den hovedpine og kvalme som piloterne blev udsat for, som blev forårsaget af de intense blå og hvide nuancer på himlen. Prototypen kom i 1936 og blev kendt som “Anti-Glare", Den havde plast rammer og grønne linser der sørgede for piloterne ikke længere blev blændet af solen. Solbrillerne blev året efter relanceret som "Ray-Ban Aviator”. Nu med et forbedret brillestel i metal. Den 7. maj 1937 tog Bausch & Lomb patentet på deres solbrille og Aviator blev født.

I 1939 lancerede Ray-Ban en ny version af aviator kaldet Outdoorsman. Den var designet til specifikke grupper entusiaster som dyrkede jagt, skydning og fiskeri. Det specielle ved denne solbrille var en indbygget sved kant, som var designet til at fange sveden så den ikke kom i øjnene. Et par år senere, i 1940'erne, blev gradient linser indført. Disse linser havde en speciel belægning på den øverste del af linsen for øget beskyttelse mod solen, der tonede ud i bunden af glasset så flyets instrumenter var lette at aflæse.

I 1952 lancerede Ray-Ban “Wayfarer”, denne gang var brillerne med plast rammer. De blev hurtigt populære i Hollywood, og kan bl.a. ses på James Dean i filmen Vildt blod fra 1955. De grønne og tonede linser blev også standard året efter i Wayfarer serien.

Virksomheden lancerede også de banebrydende wrap-around briller i 1965. De første briller hed The Olympian I og II, de blev særlig populære da Peter Fonda havde dem på i filmen Easy Rider. I 1968 kom Ray-Ban med Balorama, som blev bedre kendt som Harry Callahan’s solbriller i filmen Magnum force 1973.  Ray-Ban forblev populær i 60'erne og 70'erne og vandt endnu større popularitet i 1980'erne, takket være filmene The Blues Brothers (1980), risikabelt (1983) og Top Gun (1986).

I 1990'erne blev Ray-Ban offer for en slags anti reaktion mod 80'ernes mode, og rivaler som Oakley vandt større popularitet blandt de yngre kunder, Ray-Ban tog kampen op og i 1999, solgte ejerne Bausch & Lomb mærket til den italienske briller fabrikant Luxottica for $ 640.000.000.


KLIK HER for at se alle Ray-Ban solbriller


Ray Ban forhandler


KLIK HER for at se alle Ray-Ban solbriller